Geveltuintjes: meer ervan!
Dans le cadre de « Bâtiments »
Accéder au projet

Waarom geveltuintjes?
Het is algemeen geweten dat de luchtkwaliteit in haast alle grootsteden slecht is. En willen we niet allemaal zoveel mogelijk een gezonde lucht inademen? Bovendien zorgt een slechte luchtkwaliteit op lange termijn voor ernstige gevolgen; zowel de plaatselijke, schaarse fauna en flora verdwijnen langzamerhand. Geveltuintjes filteren ook het fijn stof uit de lucht, iets wat na enkele decennia longschade kan toebrengen.
Geveltuintjes zijn een uitstekende oplossing voor deze problemen. Ze zuiveren de lucht dag in, dag uit; ze zorgen voor meer publiek groen én aangenamer wonen in een groene buurt. bovendien vragen ze relatief weinig onderhoud. Ze verhelpen ook deels het dreigende ‘bijentekort’: een oplossing waar we allemaal baat bij hebben!
Ons voorstel
Wij streven naar een wetgeving die zegt dat er, afhankelijk van de straat/stad/drukte… een vast aantal geveltuintjes per straat moeten komen. De gemeente of stad kan dan zelf een ‘geveltuinbrigade’ samenstellen, die instaan voor (begeleiding bij) de aanleg/het onderhoud van de geveltuintjes. In Gent is dit al het geval.
( In Gent voorziet men zelfs in materiaal om een ‘groenslinger’ aan te leggen. Een groenslinger is een kabel die men spant over een straat van maximaal tien meter breed, waarna men er klimplanten over laat groeien. En het beste moet nog komen: het enige wat u hiervoor hoeft te doen, in een akkoord bereiken met uw overbuur. De Stad regelt de rest! Men doet de installatie én het onderhoud voor u, u hoeft dus enkel bereid te zijn de slinger aan uw gevel te laten bevestigen. )
Geveltuinen kunnen ook worden aangebracht bij openbare gebouwen; een lagere school bijvoorbeeld. De kinderen kunnen zelf de tuin ontwerpen, onderhouden, en worden ook nog eens milieubewuster op een toffe manier!
Als deze wetgeving ook in de praktijk omgezet kan worden, verzekeren we samen al een groenere toekomst binnen onze steden en dorpen!
