Aller directement au contenu principal

Animalsvlees

Dans le cadre de « Alimentation »

Accéder au projet

(betekenis: animal +mals +vlees = Animalsvlees)

Probleem: Het vlees dat geserveerd wordt in het schoolrestaurant is niet biologisch gekweekt. Dit zorgt ervoor dat het vlees niet dezelfde kwaliteit heeft als zelf gekweekt vlees. Een bijkomend probleem is dat dit vlees waarschijnlijk niet op een ecologisch verantwoorde manier is gekweekt. Volgens recente bronnen van ‘animal rights’ blijkt dat de dieren op een bijna misdadige manier behandeld en geslacht worden. Dit komt omdat het vlees van grote bedrijven goedkoper is. De dieren worden gekweekt met veel water en gevoederd met soja (uit plantages in regenwouden, want dat is goedkoper voor boeren). Deze dieren zijn vaak gekweekt op ontbost gebied. Doordat consumenten graag vlees kopen aan een lage prijs, worden deze boeren gedwongen naar goedkopere en milieuonvriendelijke oplossingen te zoeken.

Sommige dieren leven volgens dit artikel (https://www.knack.be/nieuws/belgie/schokkende-beelden-slachthuis-tielt-weyts-laat-activiteiten-meteen-stilleggen/article-normal-830631.html) niet in goede omstandigheden en stoten een grote hoeveelheid CO₂ uit. (Door de groeiende wereldbevolking, zijn dit meer en meer voorkomende omstandigheden waar dieren in moeten leven).

Een oorzaak van de grote hoeveelheid CO₂ is de productie van het vele veevoeder. De dieren worden enorm vetgemest met sojaproducten (die gekweekt zijn op grootschalige boerderijen).

 



Oplossing: Een oplossing is om zelf ons vlees op een biologisch verantwoorde en duurzame manier te kweken. De dieren zullen niet vetgemest worden en gras, granen, groenteafval,… eten in plaats van soja die in o.a. Zuid-Amerika wordt verbouwd. Een stuk van de sportvelden kan gebruikt worden om enkele dieren op te laten grazen, een lokale boer kan die dan verzorgen samen met leerlingen die gedurende, 1 lesuur per maand per klas op de sportvelden actief zullen meehelpen. De dieren zullen verdoofd geslacht worden en geserveerd worden in het schoolrestaurant. Zo kunnen de mensen daar genieten van een lekker stukje vlees uit eigen land. Dit zorgt niet alleen voor een lagere voetafdruk maar het is ook gezonder voor de leerlingen. Concreet zouden we (zoals op de foto aangeduid) kippen kweken aan de hoofdingang van de sportvelden en varkens en koeien op de kleine handbalveldjes. 

 


Voor mensen die nog steeds niet overtuigd zijn om een lekker stukje vlees van eigen kweek te eten is er ook nog steeds de mogelijkheid om vegetarisch te eten.

Gevolgen: Een gevolg van dit project is geen export van vlees uit andere landen (minder CO₂ uitstoot), en hiermee kunnen we de dieren opnieuw een waardevol leven geven. Ook zal er minder ontbost worden.

Aangezien er vele warme maaltijden aangekocht worden, zal het misschien niet mogelijk zijn om elke dag vlees te eten, daarom zouden we zolang het kweken beperkt blijft, op sommige dagen nog vlees aankopen uit de supermarkt. Zo kan elke leerling toch nog zijn gezonde proteïnen binnenkrijgen.

Bijkomend project:

Zonnepanelen op dak kleedkamers.

Op het dak van het gebouw van de kleedkamers zouden er zonnepanelen geplaatst worden. Dit plat en groot dak is immers ideaal aangezien het veel zon opvangt. Aangezien het gebouw zelf niet veel stroom nodig heeft, zouden buurtbewoners eventueel mee kunnen investeren en dan de groene stroom ook kunnen gebruiken. Dit is uiteraard beter dan de vervuilende gascentrales of de kerncentrales met het vele kernafval.


Hier zouden de zonnepanelen geplaatst worden.


https://www.nucleairforum.be/ toont aan dat gascentrales, die voor 38,5% van onze energie zorgen, ook voor 95,1 procent van het aandeel CO₂ dat vrijkomt bij elektriciteitsproductie zorgt.


De foto's kan u in onderstaande link vinden:

https://sintlievenscollege-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/pieter_vandenakker_student_sintlievenscollege_be/EuoAtjYUaAFIknKtzkLXt6cBm2Ed_MR30XwSMTwRaf9tRQ?e=BgajgJ

 

 

 

 

Hieronder vindt u onze bronnen:

www.greenpeace.nl/campaigns/landbouw/milieu-impact-van-de-veehouderij/

https://www.animalrights.nl/animal-rights-filmt-mishandeling-van-varkens-slachthuis-tielt

https://www.mo.be/nieuws/honger-soja-braziliaanse-boeren-velden

https://www.nucleairforum.be/

https://www.knack.be/nieuws/belgie/schokkende-beelden-slachthuis-tielt-weyts-laat-activiteiten-meteen-stilleggen/article-normal-830631.html

Cursus aardrijkskunde: hoofdstuk ontbossing

Commentaires(1)

Il n'est pas possible de commenter car ce projet n'est pas actif actuellement.
Des commentaires ont été chargés dans l'ordre suivant : Plus récents.
Publié par:auteur inconnu
il y a 7 ans
Goed idee maar ik vind dat we eerst en vooral het geconsumeerde vlees moeten minderen. Twee keer per week vlees eten is meer dan genoeg. Ik ben zelf al twee jaar vegetariër en ik kom niets te kort. Ik heb aan mijn school voorgesteld om twee keer per week vegetarische maaltijden aantebieden. Wat ook helpt is lokaal kopen. Producten van bij jou in de buurt. Ik denk dat dat veel meer uitmaakt dan bio kopen.

Publié par

auteur inconnu, le 23 février 2019

Statut actuel

prise en considération

Étiquettes

Alimentation

Lieu

Unable to display map. WebGL2 support is required.
Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
https://esriurl.com/webgl-faq
Powered by Esri